Til hovedinnhold

Kay Nilsen

– Når det er litt for mye å gjøre, slik at det er bra tempo uten at det er helt kaos, da er det moro.

Det var besteforeldrene på Andøya som introdusere Kay Nilsen for Diplom-Is og klassikeren Pin-Up. Etter å ha gjennomført master i økonomi/siviløkonom, vært en tur innom Orkla, Matmerk/Stiftelsen Norsk Mat og Tine, ble ringen sluttet da han i 2021 startet i Diplom-Is. Med fri tilgang på Pin-Up tok han fatt på oppgaven som kategorisjef, og er i dag kjedesalgsjef/KAM for REMA 1000.

Som kjedesalgssjef/KAM er Kay bindeleddet mellom Diplom-Is og REMA 1000. Han har ansvar for å følge opp og skape gode resultater med kjeden.

– En vanlig dag på jobben er at jeg snakker med marked, kategori og vareforsyning, og det blir ofte en tur innom Kjetil Jotvedt som er kjedesalgssjef/KAM på Coop for å diskutere saker eller prate litt sport. I tillegg forsøker jeg å snakke med de som jobber i ytre salg så ofte jeg kan, og ikke minst med iskremansvarlig i REMA 1000 for å finne ut hvordan vi kan selge enda mer is. 

For kjedesalgssjefene, Kay inkludert, er det full rulle. Det blir noen ganger mindre tid til å diskutere sport, men til gjengjeld er det under høyt tempo Kay trives aller best.

– Når det er litt for mye å gjøre, slik at det er bra tempo uten at det er helt kaos, da er det moro. Jeg trives veldig godt med teamarbeid der vi jobber for å få til ting sammen, gjerne i samarbeid med kunde. 

Som bindeleddet mellom Diplom-Is og REMA 1000, jobber Kay også mye med å se på bærekraftige tiltak som både har positiv effekt på selskapet og kunde.

– Bærekraft er viktig for både Diplom-Is og REMA 1000, så jeg forsøker å tenke bærekraft i alt vi gjør, fra produktutvikling til produksjon, distribusjon og videre til hvordan vi kan minimere svinn og avfall ute hos kunde og forbruker.

Skulle Kay hatt en annen stilling i Diplom-Is hadde det vært det han først startet som, men det er ingen tvil om at han trives med det han gjør nå.

– Det måtte vel vært og gått tilbake til min gamle stilling som kategorisjef. Jeg synes brobyggingen mellom marked og salg er spennende. Føler samtidig at jeg har drømmestillingen nå så har ingen planer om å bytte! 

Man skulle tro at kjedesalgssjefen hadde Pin-Up som favoritt, men i dag er det en annen, litt mer adelig type som troner førsteplassen.

– Favoritten i dag er Royal Trippel Lakris. Og det er det som er med favoritter – alle har en, og alle har et forhold til iskrem. Jeg er stolt av å jobbe i en bedrift som sprer iskremglede til hele Norge, og vi gjør det med glimt i øyet.