Til hovedinnhold

Monica Lofstad

Jeg er så stolt over den sterke merkevaren som Diplom-is er. Små og store peker og smiler når de ser logoen på t-skjorta og jeg hører veldig ofte når jeg passerer folk på vei inn eller ut av butikken: “åh, nå fikk jeg lyst på is!” Det er så gøy!

På starten av 90-tallet, da Monica Lofstad og lillebroren skulle i nærbutikken for å kjøpe is, kom de midt i en varelevering fra Diplom-Is. Nyheten Royal Mørk var på vei ut i isdiskene, og til sin store overraskelse fikk de hver sin smaksprøve av sjåføren som leverte isen. I dag er Monica en viktig del av Diplom-Is salgsteam. Og når det kommer til iskremfavoritter, er det kanskje ikke så overraskende at hennes hjerte banker for Royal. 

 
Monica er utdannet grafisk designer, og har flere års erfaring fra å jobbe i dagligvarebutikk. Hun startet i Diplom-Is i 2017, og jobber som salgskonsulent. 

– Når sola skinner og isen flyr ut av isdisken er det aller gøyest å være på jobb! Jeg jobber best i høyt tempo med mange baller i luften, selv om det tidvis kan føles nokså kaotisk. Man må lære seg å puste med magen og løse utfordringene som kommer på strak arm. Vi har så mange flotte kunder der ute, og det å bygge relasjoner er noe av det morsomste med jobben i ytre salg. 

De aller fleste kjenner til Diplom-Is, og de aller fleste har en eller flere favoritter i isdisken. Dette er noe Monica merker både på jobb, men også på fritiden. 

– Jeg er så stolt over den sterke merkevaren som Diplom-is er. Små og store peker og smiler når de ser logoen på t-skjorta og jeg hører veldig ofte når jeg passerer folk på vei inn eller ut av butikken: “åh, nå fikk jeg lyst på is!” Det er så gøy! 

Is blir fort et samtaletema i sosiale lag også. Alle vil gjerne fortelle om sin favorittis, hvilken favoritt de savner på iskartet og alle barndomsminnene de har med iskrem. Dette stikker dypt inn i ethvert menneskes hjerte, uten tvil. 

Arbeidshverdagene til Monica er svært varierte, og har spesielt i oppbygging av og under sesong et veldig høyt tempo.  

– I februar starter opprigget til sommersesongen, og da er det full fart frem til august. Det holdes isbarkurs, opplæring i vask av softis-maskiner, nyheter selges inn, disker skal fylles til randen for å være klar til våren kommer. Da smeller det! Høst og vinter brukes til planlegging av neste sesong. Ekstradisker avtales, utstyr skal kjøres inn og ut, softis-maskiner skal på service, årets sesong evalueres – hva fungerte og hva kan vi gjøre bedre. 

Noe av det viktigste bærekraftstiltaket Monica og salgsteamet gjør i butikk er å rullere på isen som ligger i disken.  

– Vi er opptatt av å rullere varer i disk for å redusere matsvinn. Vi sørger for å få varer med den korteste utløpsdatoen på toppen, etter first in first out-prinsippet. Vi jobber også med å optimalisere kjørerutene våre så mye som mulig. 

Med varierende oppgaver, relasjonsbygging og høyt tempo, kan ikke Monica tenke seg noe annet enn å fortsette som salgskonsulent. 

– Jeg trives veldig godt der jeg er akkurat nå, så får vi se hva fremtiden bringer!