Til hovedinnhold

Diplom-Is vinner Årets Bransjepris for samarbeidet med LICC

Diplom-Is stikker av med både Årets lansering og Årets Bransjepris for sitt samarbeid med LICC. Et bevis på at samfunnsansvar og forretningsutvikling kan gå hånd i hånd.

27. april 2024

LICC kom til Diplom is i starten av 2023 med en drøm om å sette ungdom i arbeid. Færre og færre ungdommer får sin første jobb før de fyller 18 år, noe som ville gitt verdifull erfaring når de skal ut i full jobb senere i livet. En jobb skaper også mestringsfølelse og ungdommene tjener egne penger som de kan bruke på det de ønsker, sier Christian Gerhard Træland på vegne av LICC.

Det hele startet da Sophia (14) forsøkte å finne sommerjobb uten å lykkes. Det finnes nesten ikke jobber til ungdom under 18 år lenger - så da tok Sophia saken i egne hender. Med hjelp fra pappa Christian Træland ble den første mobile iskiosken LICC til i fjor sommer. På bare ett år har LICC nå skapt over 250 arbeidsplasser til ungdom, fått besøk av Erna Solberg og Sir Richard Branson - og fått Diplom-Is med på laget.

Diplom-Is var en partner vi måtte ha på plass. Der sikret vi oss den aller beste kvaliteten til alle kundene, fortsetter Træland.

Begeistret

Vi ble umiddelbart begeistret for konseptet til LICC, og som hele Norges gledesspreder var det naturlig for oss å støtte ungdommens første skritt inn i arbeidslivet, sier markedsdirektør Marianne Grøtte i Diplom-Is. Og så skimtet vi et klart forretningspotensiale. Her kunne vi både øke salget av kuleis, øke kjennskapet til Diplom-Is som den ledende leverandøren av førsteklasses iskrem, og samtidig jobbe mot et felles mål om å skape arbeidsplasser for ungdom. Et bevis på at samfunnsansvar og forretningsutvikling kan gå hånd i hånd.

Denne prisen går først og fremt til Sophia og resten av teamet i LICC. Vi er stolt heiagjeng og støttespiller, fortsetter Grøtte.

I tillegg til økonomisk støtte har Diplom-Is bidratt med kompetanse i isbardrift, opplæring og ikke minst kvalitetssikring.

To gull

Juryen i årets sponsor- og eventpris lot seg også begeistre av samarbeidet. Det ble ikke bare en - men to gull på Diplom-Is og LICC. Først for Årets lansering og så den høythengende Årets Bransjepris.

Bransjeprisen tildeles et selskap, en organisasjon eller en institusjon som har arbeidet målrettet og strategisk med et sponsorprosjekt og/eller arrangement som har inspirert og gitt verdifull læring til bransjen, i følge Sponsor- og eventforeningen sine nettsider.

Det føles helt utrolig å vinne! Det er så mange sterke kandidater i år - så det å stikke av med seieren er bare helt rått. Jeg er så stolt av det Sophia har fått til, sier pappa Træland.

Vi vet hvor høyt disse prisene henger - og spesielt Årets Bransjepris. Vi er takknemlige for å få være med på dette eventyret, foreller Grøtte.

Det LICC har fått til her viser at unge talenter er en uvurderlig ressurs. Deres innsats har gitt glede til kunder og ungdommene som har fått sitt første møte med arbeidslivet, men også vist behovet for samfunnets fokus på lokale utfordringer og løsninger. Det er både imponerende og inspirerende, avslutter hun.