Til hovedinnhold

Varmen fører til isrekord for juni

Det fine juniværet gir utslag på issalget. Diplom-Is opplever enorm etterspørsel i sommervarmen – og særlig en is skiller seg ut.

– Vi vet at nordmenn elsker is i varmen, og ukene som har vært og som kulminerte i tropenatt-helgen, ga virkelig utslag på salgstallene. Vi har aldri sett en bedre juni-måned, sier Mari Ellestad, direktør for strategi og kommunikasjon i Diplom-Is.

Etter en lang og kald vinter og vår har isglade nordmenn virkelig våknet til live. Og det er kategorien småis de higer etter i varmen, men også kuleis gjør det bedre enn i fjor.

Enestående Sitting-tall

Ellestad sier Diplom-Is har truffet godt med årets is-nyheter, og trekker frem Sitting Original som en driver til det gode salget.

– Sitting er den klart mest solgte småisen i dagligvare, kiosk og bensinstasjoner om man ser markedet under ett. I snitt har det gått over 10 000 Sitting ut av disk daglig siden isen gjorde sitt comeback i vår, og den har solgt langt bedre enn det vi trodde før lansering. Allerede ved inngangen til juni hadde vi solgt det vi trodde kom til å være årsvolumet. Det er både en populær is å prøve, men også en is som veldig mange kjøper igjen og igjen, forteller Ellestad.

Salgstallene til Sitting er enestående, og kun da man relanserte Kræsj Pink i 2020 har man sett lignende interesse for en is. Men det er ikke bare tuttifrutti-isen nordmenn omfavner med åpne armer. Også Royal-serien og den nye isen Kræsj Green er populære i varmen.

– Royal-serien har vært populær i mange år, og det er også tilfellet i år. Trippel Lakris er på andreplass over de mest solgte nyhetene når vi ser alle leverandører samlet, mens nyheten Kræsj Green er på fjerdeplass, forteller Ellestad.

Varmen viktig for salget

De vedvarende høye temperaturene er godt nytt for alle som selger is. Sammenligner vi de to første ukene i juni med samme periode i fjor, konsumerte det norske folk 20 prosent mer i år. Nå håper Ellestad at sommerværet holder seg. Hun legger ikke skjul på at det er en sterk sammenheng mellom været og antall solgte is.

– Pent vær er godt vær for Diplom-Is. Samtidig trenger vi litt regn av og til, men selv på regnværsdager kan man fortsatt glede seg over en deilig iskrem innendørs, sier Ellestad

Salget av Sitting Original oppsummert:

  • Ca. 10 000 is ut av disk hver dag
  • 60 prosent høyere salg enn Yes, som ble relansert i 2022
  • 70 prosent mer enn Drillo, som ble relansert i 2021
  • Hver 5. nordmann har smakt Sitting
  • Klart bestselgende småisen i hele dagligvare, bensin, og kiosk
  • Nådde forventet årsvolum allerede ved inngangen til juni